|
1.
A képzőművészeti gyűjtemények rövid története
Habár
a Székely Nemzeti Múzeum alakulásakor alig több, mint 50 képet
számlál a képzőművészeti anyag, a szakleltárak összeállításakor
számontartott öt tematikus csoport egyike. Története nagyjából
két nagy periódusra osztható:
1979-ig
nincs különálló épülete.
1979-től
a Bazárként ismert főtéri műemléképületbe költözik, itt található
máig a törzsanyaga. A különköltözés okán is, az előző periódushoz
képest hangsúlyosabb autonómiát élvez, bár adminisztratív
szempontból továbbra is a múzeum szerves része.
A
gyűjteménycsoporton a szakszerű munka 1901-ben kezdődik. Gyárfás
Jenő dolgozik rajta, a Múzeum igazgató-választmányi tagja,
haláláig. Jelentős munkát fejt ki másrészt Varga Nándor Lajos,
az európai hírű grafikus és Nagy Imre, ugyancsak igazgató-választmányi
tag. 1928-ban kelt beszámolójában Csutak Vilmos 998 darabról
tesz említést, kiemeli a tucatnyi Barabás Miklós- és Gyárfás
Jenő-művet.
A két
világháború között többször is történt próbálkozás egy a székely
képzőművészetre reprezentatív állandó gyűjtemény kialakítására
-- Csutak Vilmos ebben elsősorban a már említett Varga Nándor
Lajos, Nagy Imre, Kós Károly, Barabás Márton, Szopos Sándor,
Diószeghy László segítségére támaszkodik. Az első négy és
Bánffy Miklós érintettek a főépület belsőépítészeti és díszítési
terveiben (a marosvásárhelyi művelődési palotával egybevethető
freskók és üvegfestmények, mint pl. a gelencei templom reprezentatív
másolatanyaga, Attila, Csaba, Szent László alakjai, székely
népélet, a külső homlokzat szecessziós, napos-holdas Székely
Nemzeti Múzeum felirata -- mindez végül kivitelezetlen maradt).
A képzőművészek mozgósítása, székely alapon történő szervezése
mindazonáltal sikeresnek mondható. Az 1929-es jubileumi megemlékezések
egyik nagy sikere a Mikó-kollégium emeleti termeiben megrendezett
székely tárlat; a művészek, így Nagy Imre és Szopos Sándor
támogatásként felajánlott képekkel segítik pl. a delnei műemlékrestaurálást
vagy Ferenczi Sándor régészeti kutatásait. A harmincas években
terveznek először Székely Pantheon néven, tehát mai alapkiállításunk
nevén, igaz, szoborkiállítást. Sajnos,
1945-ben a törzsanyag menekítésekor az addigi gyűjtemény szinte
teljesen elpusztul.
A második
világháború után Nagy Imre igazgató-választmányi alelnök lesz,
majd Máttis János, Mattis-Teutsch János fia a múzeum fizetett
néprajzosa, de egyben képzőművészeti szakembere, hosszabb
ideig. A
szocialista rezsim szorításában is sikerül megtalálni a módját
annak, hogy a gyűjteményt újjászervezzék. Legjelentősebb forrás
továbbra is az adományozás, de nő a vásárlás útján beszerzett
művek száma is, számos Barabás Miklós-, Gyárfás Jenő-, Nagy
Imre-kép kerül megvételre. Az
adományozók között élen jár Varga N. Lajos (1968-ban 100 művét
adományozza), Bene József özvegye (1977-ben 80 munkát), Nagy
Albert bátyja (65 festmény és szobor), Gy. Szabó Béla (170
grafika). Máttis János maga is két tucat Mattis-Teutsch művet
adományoz.
A főépületben
a teremdísz funkciót betöltő állandó kiállítás mellett rendszeresen
időszakos tárlatok rendezésére kerül sor. Erről tanúskodik
az 1957 áprilisában kiadott Gyárfás Jenő-katalógus, a Varga
Nándor Lajos 1970-es, a Bordi András 1971-es, Máttis János
1975-ös, Gy. Szabó Béla 1982-ben kiadott szórólapjai. Látható,
hogy folytatódik a hangsúlyos, az erdélyi művészeti életet
bemutatni szándékozó műsorpolitika. Ezt a természetes igényt
próbálja a hatalom ellensúlyozni. A 60-as évek közepétől --
központi irányítással -- százával kerülnek a gyűjteményünkbe
román nemzetiségű művészek művei, gyakran úgy, hogy a választás
esélyét sem adják meg. Az állandó kiállítás tematikáját, összeállítását
a helyszínre kiszálló művelődésügyi biztos vigyázza felül
nemegyszer.
A megyeszékhellyé
válás jelentős fordulópont a gyűjtemények életében is. Az
új közigazgatási központ és fejlesztése adta lehetőségek számos
képzőművészt vonzanak Sepsiszentgyörgyre. A 70-es években
rendszeressé válnak a múzeumban a megyei tárlatok, állami
vásárlás útján végre több helyi képzőművész munkája is bekerül,
bár a válogatási kritériumok meglehetősen ideologizáltak.
1979-től
beszélhetünk igazán a “Képtár”-ról. Baász Imre gondnoksága
idején költözünk új székházába. A képtár a megye egyik leglátogatottabb
művelődési gócpontja lesz, hiszen nemcsak képzőművészeti,
hanem zenei élet is zajlik itt. Baász 1981-ben megszervez
egy országos kitekintésű, a kísérleti tendenciákat kutató
kortárs seregszemlét, a Medium-ot, amely a képtárnak
és a városnak is komoly hírnevet szerez. A Medium a
rendszerváltás után nemzetközi seregszemlévé nő.
Jánó
Mihály gondnoksága alatt (1982--90) folytatódik a képtár szellemi
expanziója. Igen sikeres a Zenélő Képek sorozat, amelynek
keretében Erdély legnevesebb muzsikusai koncertezhettek Gyárfás
Jenő és Mattis-Teutsch képei előtt. Korszerűsödik a nyilvántartási
rendszer, a raktárak. A nyomasztó politikai légkör ellenére
is olyan tárlatok nyílnak, mint a Nagybányai Festőkolóniáé,
a Gyárfás Jenő-emlékkiállítás vagy a Háromszéki Képzőművészek
tárlatok, ami az adott körülmények között igen nehéz feladat.
Az 1989.
végi rendszerváltás a képtár életére is jótékony hatást gyakorol.
Megnövekszik a rendezvények száma, könyv- és művészfilm-bemutatók,
kamarazene-koncertek egészítik ki a külföldi, elsősorban magyarországi
vendégkiállításokat. Aktív kapcsolat alakul ki Veszprém, Székesfehérvár,
Kaposvár, Nyíregyháza, Budapest múzeumaival, művészeti egyesületeivel,
de nagyon jónak mondható az amszterdami Van Gogh-múzeummal,
a genti Művészeti Múzeummal vagy a berlini Kunsthaus-szal
kialakított kapcsolat is.
A nyitás
nem a megőrzésre bízott értékek ellenében megy végbe. Emlékkiállítások
egész sora jön létre: Mattis-Teutsch (1992), Nagy Albert (1993),
Varga Nándor Lajos (1995), Barabás Miklós (1998), Ion Theodorescu-Sion
(1999), Plugor Sándor (2000) műveiből. A 90-es évek közepén
ugyanakkor elkezdődik az épület belső feljavítása, korszerűsítése,
a torony megerősítése. A ma is folyamatban lévő munkálatok
eredményeként megnövekszik a kiállítófelület, logikusabb beosztást
nyernek a termek, az épület visszakapja rejtőzködő szépségét.
2. A
Sepsiszentgyörgyi Képtár
Székhely:
A Bazár néven is ismert, óratornyos, eklektikus stílusú épület
első emeletén működik 1979 óta (1.
ábra).
Infrastruktúra:
Az 1870-ben épült műemléképület emeletén helyet foglaló
képtár alapterülete 900 m, kiállításra használható falfelület:
450 m, ennek csaknem fele időszakos, kortárs akciókra fenntartva.
A frissen felújított termekben és a kiállítótérré kiképzett
előcsarnokban központi fűtés működik, az éjjel-nappali őrzést
biztonsági berendezés egészíti ki.
Alapkiállítás:
PANTHEON -- 19--20. századi, Székelyföldről származó, vagy
itt létrejövő lezárt életművek bemutatása. Olyan neves alkotók
munkásságáról ad ízelítőt, mint Barabás Miklós, Gyárfás Jenő,
Mattis-Teutsch, Nagy Albert stb.
Időszakos
kiállítások: Helyi, országos és nemzetközi jellegű kortárs
képzőművészeti kiállítások rendezése, szervezése.
Szakemberek:
Vargha
Mihály szobrász, osztályvezető, Jánó
Mihály művészettörténész, Vinczeffy
László restaurátor, Vinczeffy
Orsolya konzervátor, gyűjteménykezelő
A
képtár műsorpolitikája: Ízelítőt adni, minél összetettebb
képet nyújtani a hagyományos és kortárs művészeti irányzatokról.
Társművészeti (zene, irodalom) rendezvényekkel tágítani, színesebbé
tenni a vizuális élményt. Külön kérésre szakszerű tárlatvezetéssel
szolgálunk, románul és angolul is.
Kortárs
kiállítók jelentkezését várjuk, legalább egy évvel a tervezett
rendezvény időpontját megelőzően, a bemutatásra szánt anyagról
vagy az eddigi elkészült művekről 10 reprodukcióval és rövid
szakmai életrajzzal kísérve. A terembér művekkel is törleszthető.
A képtár anyagi támogatást, ösztöndíjat nem tud vendégeinek
biztosítani.
2.1.
Tárlatvezetés: Pantheon
BAÁSZ
IMRE (Arad, 1941
-- Sepsiszentgyörgy, 1991).
Grafikus, festő, performer, művészeti szervező. A kolozsvári
I. Andreescu Képzőművészeti Intézetben végzett 1972-ben. Kalevala-könyvillusztrációival
már főiskolás korában hírnevet szerez magának. 1976-tól haláláig
városunk művészeti életének meghatározó egyénisége: a kísérletező
szellemű országos, majd nemzetközivé terebélyesedő MEDIUM
kiállítások életrehívója és szervezője, az AnnArt performansz-napok
elindítója. A bukaresti Művészeti Akadémia vendégtanára. Számos
rajzát, karcát és szitanyomatát őrizzük (3,
4
, 5,
6.
ábra).
BARABÁS
MIKLÓS (Kézdimárkosfalva, 1810 --
Budapest, 1898). A Nemzet Festője. Tulajdonképpen autodidakta,
vándorpiktorként kezdte pályáját, elsősorban mint portrékészítőt
ismerik. A magyar biedermayer-korszak képviselője, az első
magyar művész, aki itthon meg tud művészetéből élni, illetve
-- a Magyar Tudományos Akadémia tagjává választásával -- társadalmi
tekintélyt szerezni.
14
művét őrizzük, a fontosabbak: Deák Ferenc, Gr. Mikó
Imre (7.
ábra), Damokos
Mihály (8.
ábra) arcképei.
BENE JÓZSEF
(Székelydálya, 1903
-- Németország,
1986).
Festőművész, az enkausztika újrafelfedezője. A bukaresti Szépművészeti
Akadémia ösztöndíjas diákja, a Barabás Miklós Céh tagja. A
háború után, 1947-ben Kolozsváron a Ion Andreescu Képzőművészeti
Intézet textilosztályát hívja életre, és vezeti nyugdíjazásáig.
Külföldi szereplései: Moszkva, Bécs, Delhi, Milánó, Helsinki,
Belgrád stb.
Adományozott
műveiből 1978-ban nyílt emlékkiállítása a földszintes múzeumőri
lakásban. Ma a Bartók-teremben, a főépületben van állandó
tárlata. Ízelítőül Család (9.
ábra) és Itatás (10.
ábra) című munkáit mutatjuk be.
BOCZ
BORBÁLA (Sepsiszentgyörgy, 1955 -- Sepsiszentgyörgy,
1988). Bukarestben
a N. Grigorescu képzőművészeti főiskola grafika szakán végzett
1978-ban. Torzóban maradt életműve darabjait (A
fehér térben, Fehér út, Lebegés, A fészek c. sorozatok)
kifinomult szakmai tudás, elmélyültség, metafizikus komolyság
jellemzi.
Múzeumunk plakáttervet köszönhet
neki (11.
ábra).
BÖLÖNI
SIKÓ MIKLÓS (Septér, 1818 -- Marosvásárhely,
1900). Szintén vándorfestő, Kolozsvár és Marosvásárhely környékén
kb. 400 miniatűrt és kisméretű arcképet készített.
Fontosabb művei a birtokunkban
lévő 11-ből a Lilaruhás hölgy (12.
ábra) és Sikó
Róza arcképe.
A
Szentkereszty család később múzeumunk történetében
is szerepet játszott.
GAZDÁNÉ
OLOSZ ELLA (Keresztvár, 1937 -- Kovászna, 1994).
Textilművésznő. Fő műveinek a 80-as években ikat technikával
készített szőnyegeit tekinthetjük (ízelítőnek
13,
14.
ábra). Ezek monumentális méretű, elvont jelrendszerű, rendkívül
gazdag festőiségű alkotások.
1955--61
között a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskolán
textil- és dekoratív művészetekben diplomát szerez. Önálló
kiállításai Bukarestben, Kolozsváron, Brassóban, Gyergyószentmiklóson,
Kézdivásárhelyen, Sepsiszentgyörgyön voltak. Bukarestben és
Szombathelyen több nemzetközi seregszemlén is sikerrel vett
részt.
GY.
SZABÓ BÉLA (Gyulafehérvár, 1905 -- Kolozsvár, 1985).
Vidékünkhöz származása és adományozott félszáz grafikai lapja
köti. A budapesti Képzőművészeti Főiskolán Varga Nándor Lajos
tanítványa. Kolozsváron telepedik le. Elsősorban a fametszet
műfaját műveli.
Főművei a Divina
Commedia és az Évszakok (ízelítőnek 15,
16.
ábra), mindkét sorozat jelen van gyűjteményünkben.
GYÁRFÁS
JENŐ (Sepsiszentgyörgy, 1857 -- Sepsiszentgyörgy,
1925). Budapesten, majd Münchenben festészetet tanul. 1882-ben
végleg visszavonul szülővárosába. Jelentős arcképfestő (17,
18.
ábra), de főművei a pszichologizáló realizmussal festett
Tetemrehívás (két változatát őrizzük: 19,
20.
ábra) és a Tél örömei (Disznóölés) (21.
ábra), amely képtárunk címeralkotása is lehetne.
Számos
kuriózumszámba menő zsengéjét, vázlatát őrizzük.
MATTIS-TEUTSCH
János (Brassó, 1884 -- Brassó, 1960). Festő, grafikus,
szobrász, művészeti író. (Édesapja a kézdiszéki Hatolykáról
származik.) Budapesten, Münchenben, majd Párizsban tanul.
Eltávolodik a látványszerű ábrázoló látásmódtól. Tagja a Kassák
Lajos-féle avantgarde körnek. Kora legfontosabb magyar és
nemzetközi művészegyéniségeivel állít ki Chicagóban, Párizsban,
Rómában.
Közel
100 darab festményét (22,
23.
ábra), metszetét, szobrát (24.
ábra), rajzát őrizzük. A Lélekvirágok c.
sorozatból is mutathatunk be Mattis-Teutsch-munkákat (25,
26,
27.
ábra).
NAGY
ALBERT (Torda, 1902 -- Kolozsvár, 1970). Budapesti,
majd római tanulóévek után tér haza, és válik a háború utáni
erdélyi piktúra egyedi, utánozhatatlan egyéniségévé.
A bartóki
eszmeiség megszállottja. Figurativitása, témaválasztása az
Ember sorsbavetettségéről szólnak. Életművének jelentős része,
csaknem 90 munka (l. közülük 28,
29,
30,
31,
32.
ábra), valamint a Korunk folyóirat által adományozott
hagyaték van a gyűjteményünkben.
NAGYBÁNYAI
FESTŐKOLÓNIA:
A plein
air ismert magyar iskoláját Börtsök Samu (1881--1931)
(l. 33.
ábra), Iványi-Grundwald Béla (1867--1940) (l. 34.
ábra), Mikola András (1884--1970) (l. 35.
ábra), Nagy Oszkár (1893--1965) (l. 36.
ábra), Pirk János (1903--1989) (l. 37.
ábra), Slevensky Lajos (1910--1975) (l. 38.
ábra), Szolnay Sándor (1893--1930) (l. 39.ábra),
Ziffer Sándor (1880--1962) (l. 40.
ábra) munkái révén mutathatjuk be.
NAGY
IMRE (Csíkzsögöd, 1893 -- Csíkzsögöd, 1976). A budapesti
Képzőművészeti Akadémián tanult. Festő, grafikus. Szellemi
rokonai, társai a magyar irodalomban Tamási Áron, Nyírő József,
a képzőművészetben Aba Novák Vilmos, Varga Nándor Lajos. Formái
szobrászian konkrétak, műveit panteisztikus hangulat jellemzi.
Közel
félszáz munkáját birtokoljuk, pl.: Tengerihántás (41.
ábra), Krumpliszedők (42.
ábra), Libás tájkép (43.
ábra).
PLUGOR SÁNDOR
(Kökös, 1940
-- Sepsiszentgyörgy, 1999). Miklóssy Gábor-tanítvány. A kolozsvári
I. Andreescu Képzőművészeti Intézet festészeti szakán végzett,
de grafikusként és könyvillusztrátorként ismert. 1970-től,
megszakításokkal a Székely Nemzeti Múzeum munkatársa, 1972--73
között a képzőművészeti osztály vezetője, a Képzőművészek
Romániai Szövetségének Kovászna megyei elnöke 1974-től 1989-ig.
Műveit nagyfokú expresszivitás, konstruktív átgondoltság jellemzi.
Témáit a falusi életből meríti, hírnevét a Szilágyi Domokossal
közösen alkotott Öregek könyvével
alapozza meg. Kiállításai
voltak Düsseldorfban, Moszkvában, Zentán, az Egyesült Államokban,
Magyarországon (Makó, Hajdúböszörmény, Veszprém) stb.
Számos tollrajzát,
festményét és fémkarcát őrizzük (l. pl. 44,
45,
46.
ábra).
VARGA
NÁNDOR LAJOS (Losonc, 1895 -- Budapest, 1978). A
sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégiumban érettségizik,
élete végéig hű marad a városához, a vidékhez, a Székely Nemzeti
Múzeumhoz, amelyben László Ferenc keze alatt múzeumi munkát
is végez. Grafikus, festő, pedagógus, művészeti író. Budapesten
a Képzőművészeti Főiskolán szerez oklevelet, ahol később tanszékvezető
tanár lesz. Számos kiállítása volt Angliában, Itáliában, Franciaországban.
Az Egyesült Államokban “Érdemes Művész” kitüntetést kapott.
Szent György-szobor
(47.
ábra )
és Reggel (48.
ábra) című
munkáit kínáljuk ízelítőnek.
2.2.
Fontosabb időszaki kiállítások 1989 után
Gyárfás Jenő-emlékkiállítás,
1990. január--szeptember
Istenes
életre késztető alkotások -- a veszprémi Laczkó Dezső
Múzeum vendégkiállítása, 1990. szeptember--december
Medium 2.
-- nemzetközi kortárs képzőművészeti seregszemle, 1991. május
25. -- augusztus 20.
A
19. századi portréfestészet a Képtár gyűjteményében --
1991. augusztus -- október 3.
A
plein air Nagybányán -- 1991. október 3. -- december 2.
Victor Vasarely-tárlat
-- vendégkiállitás Budapestről, 1991. december -- 1992. január
Mattis-Teutsch
János emlékkiállítás -- 1992. január--május
Pócs
Péter-plakátkiállítás -- 1992. május--július
Nagy
Albert-emlékkiállítás -- 1992. július--szeptember
In
memoriam Van Gogh… -- nemzetközi poszterkiállitás, 1993.
március--május
Gazdáné
Olosz Ella--emlékkiállítás -- 1993. július--október
Medium
3. -- nemzetközi kortársművészeti triennálé, 1994. július--szeptember
Varga
Nándor Lajos-emlékkiállítás -- 1995. április--október
A Veszprémi Művész
Céh vendégkiállítása -- 1996. október--december
Medium 4. --
nemzetközi művészeti dokumentumkiállítás, 1997. május--szeptember
Barabás
Miklós centenáriumi kiállítás -- 1998. június--október
Bocz
Borbála-emlékkiállítás -- 1999. november--december
Plugor
Sándor-emlékkiállítás -- 2000. március--október
3. További
kiállítóhelyek
3.1.
A Gyárfás-ház
Gyárfás
Jenő (1857--1925), az elfelejtett sepsiszentgyörgyi festő
a Múzeum igazgató-választmányi tagja volt. 1901-ben, mint
említettük, ő kezdi meg a képtári gyűjtemény Képtárrá, önálló
osztállyá fejlesztését. 1925-ben a Múzeum halottjakánt, a
főépület előcsarnokából temették, akárcsak az ugyanabban az
évben elhunyt nagy igazgató-őrt, László Ferencet.
1971-ben
volt műterem-lakásában (2.
ábra) rendezték be a Gyárfás Jenő-emlékházat. Közel
tíz évig itt működött a Vinczeffy László által vezetett resrauráló
műhely is. Az emlékház az 1977-es nagy árvízig tartott nyitva,
amikor, elsősorban állagmegőrzési okokból, a felbecsülhetetlen
értékű képek itteni tárolása lehetetlenné vált. A kúriában
a rendszerváltásig számottevő művészeti akcióra már nem került
sor. 1990-től a művész által valamikor műteremnek használt
rész nyaranta kortárs képzőművészeti megnyilvánulások színhelye.
Itt került megrendezésre például 1992-ben a Baász Imre által
kezdeményezett Tetemrehívás című témaelemző kortárs
kiállítás, 1993-ban a sepsiszentgyörgyi Kovács Géza és a bukaresti
Képzőművészeti Akadémia végzőseinek tárlata. 1994-ben a nemzetközi
hírű Medium fesztiválok harmadikának volt a színhelye.
3.2.
Szoborpark a sepsiszentgyörgyi múzeumi telek arborétumában
A
Székely Nemzeti Múzeum parkjában több szobor található, amelyeknek
tárgyalása szintén a képzőművészeti osztály feladata. A Kós
Károly utcára néző előkertben, a bejárattól jobbra az épületeket
tervező Kós Károly nagyméretű, bükszádi kőbe faragott kezesportréja
fogad -- Benczédi
Sándor alkotása. A Csíki ház mellett elsétálva, a főépület
fala mentén sorjáznak a csíkszeredai Márkos András bizarr,
groteszk hangulatú, műkőben kivitelezett földanyái, boszorkái.
Ezek az alkotások eredetileg a kisbaconi Benedek Elek Emlékház
előtt állottak, és akkor kerültek be Sepsiszentgyörgyre, amikor
a Benedek-örökösök magánmúzeummá nyilvánították a mindig is
tulajdonukban maradt, a múzeum által kiállítóhelyként támogatott
kisbaconi kúriát.
A geológiai-őslénytani
gyűjteményeknek otthont adó Kós Károly-épülethez, az emeletes
múzeumőri lakáshoz kapaszkodva a hátsó kertben, az egykori
jégverem felett még Plugor Sándor rendezte el a hegyoldal
szoborparkját. A keresztsétány bejáratánál, beton posztamenseken
foglalnak helyet a sepsiszentgyörgyi 48-as Honvédemlék
eredeti, 1944-ben széttört oroszlánjai, melyek sokáig egy
sepsiszentgyörgyi udvarban voltak elásva. Mögöttük van elhelyezve
Constantin Lucaci gyönyörű, gránitba vésett Csókja
és Marcel Guguianu fehérmárvány amorf kompozíciója. A főépület
déli oldalán visszaereszkedve Ernest Kaznovszky alkotását,
egy mellszobrot láthatunk.
3.3.
A sepsiszentgyörgyi múzeumi főépület szobrai
A főépületbe
belépve az épületeket megtervező Kós Károly Vágó Gábor alkotta
(1933) mellszobra fogad . A 48-as kiállítás felé vezető folyosórészt
kétfelől két negyvennyolcas tárgyú munka határolja: a Gyárfás
Győző tervezte, Gerenday Béla kivitelezte 1892-es, a fegyvernemeket
ábrázoló kő dombormű dekoráció, amelynek másik példánya Gábor
Áron eresztevényi síremlékét díszíti, illetve Darabos István
emlékműterve 1943-ból -- az emlékmű, amelynek pályázatán a
terv harmadik díjat nyert, a Gábor Áron térre került volna,
és Darabos munkája egyik a Gábor Áron-kiállításra a múzeumnak
ajándékozott 16 díjazott pályamunka közül. A 48-as teremben
a kiállítás szerves részeként Gyárfás Jenő torzóban maradt
monumentális olajfestménye fogad: Gábor Áron halála.
A feljárati lépcső pihenőjében Vastagh György Hadik Andrást
ábrázoló, klasszicista stílusú bronz lovasszobra látható,
a budavári emlékmű kicsinyített mása. A lépcsőház felső részét
az Angyaloson is tanítóskodott Bene József kompozíciója díszíti
-- a Szent Anna-tó legendáját ábrázoló festmény angyalosi
helyi színjátszócsoport előadásaihoz szolgált díszletül. Végül
a felső folyosón Jancsó Benedek bronz-, illetve Keöpeczi Sebestyén
József kőportéja vár, az előbbinek a budapesti Horváth Géza,
utóbbinak a kolozsvári Vetró Artúr az alkotója. A Jancsó Benedek-szobor
a budapesti Népies Irodalmi Társaság ajándéka volt, Szamosi
Soós Vilmos Benedek Elek-mellszobrával együtt, amely most
a Sepsiszentgyörgyi Megyei Könyvtár Benedek Elek-kiállításán
látható.
3.4.
A kézdivásárhelyi képzőművészeti gyűjtemény
A Kézdivásárhelyi
Múzeumnak ugyancsak igen szép képzőművészeti gyűjteménye van.
Alapját az Incze István- és a Brósz Irma-adomány képezi, de
számottevő az a kortárs gyűjtemény is, amely az itt kiállító
képzőművészek adományaiból gyűlt össze. A múzeum emeleti termeit
klasszikus és kortárs képzőművészeti tárlatok számára tartják
fenn.
Rendezvényeik
közül fontosnak tartjuk megemlíteni az éves rendszerességgel
megszervezett Incitato lovas témára meghirdetett alkotótábor
kiállítását, a rajztagozat végzőseinek tárlatát vagy a március
idusán sorrakerülő Ünnepi Tárlatokat
3.5.
A kiskászoni Búcsújárók emlékháza
A kiskászoni
régi iskolaépületben az ötletet adó Jánó Mihály rendezte a
gyűjteményt megszervező Kakas Zoltánnal és Ütő Gusztávval
a Búcsújárók emlékházának nevezett egyházművészeti
kiállítást. Az egyik helyiségben a csíksomlyói Mária-búcsúval
kapcsolatos dokumentumanyag található, egy másikban a Szentkatolnáról
bekerült festett Mária-szobor és egy táblaképre készült másolat
a perkői Szt. István-kápolna freskóiból. A nagy teremben búcsús
zászlók, további búcsús emlékanyag van kiállítva. A kiállított
anyagok Benedek Éva, Mihály Ferenc, Pál Péter restaurátorok
kezemunkáját dicsérik.
3.6.
A kovásznai képzőművészeti gyűjtemény
A
másik fontos megyebeli képzőművészeti gyűjtemény a kovásznai
Képtár. Létrehívója a Gazda-házaspár, akik A Hét című
hetilap képzőművészeti gyűjteményének helyet biztosítva egy
ma is működő művészeti hajlékot hoztak létre. A fürdőiről
és borvizeiről híres kisváros egy olyan gyűjteménnyel lett
ezáltal gazdagabb, amely egyben a háború utáni erdélyi képzőművészet
hű keresztmetszetét adja. Időszakos kiállításaik közül fontos
a nemzetközi jellegű, Kőrösi Csoma Sándor emlékére rendezett
kortárs tárlatsorozat.
3.7.
Csernáton
Nem
hagyhatjuk szó nélkül a csernátoni Haszmann Pál Múzeum anyagát:
a 70-es, 80-as évek jelentős erdélyi és székelyföldi alkotóinak,
mint Cseh Gusztáv, Baróthi Ádám, Gergely István, Dienes Attila
munkáit őrzik itt.
(Megj.:
A Kézdivásárhelyi Múzeum képzőművészeti anyagát és
tevékenységét lásd ott.)
|